Esikkoni hommasi ittelleen työhöntutustumispaikan Pohojosesta päästäkseen tutustummaan poronhoitoon, ammattikalastukseen, metästykseen ynnämuuhun allaan liittyvvään. Hän on ollu siellä ny viikon ja on vielä tän viikkoo.

Hänen sinne lähtönsä on tuntunnu ennenkaikkee hyvältä, oon tosi ylypee hänen rohkeuestaan lähtee sinne ja onnellinen hänen puolestaan, kun oon kuullu kuinka hän siellä viihtyy ja nauttii uuen oppimisesta. Haikeuttahan se herättää ihan kamalasti ja suruakin, mun poikanen alakaa pikku hilijaa levitellä siipijjään.. 

Oon niin onnellinen hänen puolestaan ihan silläkin, että hällä on mahkut kokkee jottain näin hienoja juttuloita, mikkä merkkaa hälle palijon. Oon sanonukki hälle, että yritän mahollistaa hälle näitä juttuja, ku tiiän kokemuksesta kuin tärkeitä ne on saaha kokkee juurikin tuollon nuorena, elämänsä alussa, ku ne jää sit kaivelleen muuten. Mulle ei koskaan mahollistettu mittään tommosia, kukkaan ei kokenu sen olevan niin tärkeetä. Aina vedottiin rahanpuutteeseen ja millon mihinkäki, eipä sitä rahhaa oo mullakkaan, varsinnii nyt ku pitkällä saikulla oon. Mutta koen tän niin tärkeeksi, jotta näihin tärkeimpiin on mahkut osallistua. 

Ylypee oon hänestä, kun rohkeesti lähtee kokkeileen jottain ihan muuta kuin vaikka kukkaan muu teini täälläpäin. Jottain mistä hän kokkee olevansa kiinnostunnu ja kokkee saavansa palijon irti. Monen saan kilometrin pähän kottoota, onneksi tuttujen luokse. Tai no ihimisten, keihin tutustu parin päivän ajan kesäkuussa.. Mutta oon voinu minäki olla huoletta, ku tiijän, että järki-ihimisten luona saa olla siellä opissa. 

Ja kaiken lisäksi on ihan huippua, ku siellä on tää pariskunnan mies, joka ottannu poikaseni vähän niinkö siipiensä suojaan, opettannu kaikenmoista ja on esimerkkinä. On kiinnostunnu poikaseni opettamisesta ja on miehenmallina siellä. Poikaseni niin kaivannu iät ja ajat tommosta isältään ja mun miekkoselta, sitä saamatta oikeen kummaltakkaan, niin tää on tosi hyvä juttu nyt tässä kohtaa. 

Ja ennenkaikkee, tää koko homma oli hänen oma ideansa, hän itte mun tuella tietty, mut ihan itte soitteli ja sopi ja kyseli ja viestitteli tän tapahtummaan koulun ja tuon työpaikan kanssa.

Mun 15v. <3